duminică, 9 noiembrie 2014

De ce si cum sa te lasi de fumat

Nu mai fumez de aproximativ 5 saptamani si pot spune ca nu am murit, nu mi-a cazut nici o mana (desi una am avut-o rupta), nu am intrat nici in sevraj si ni ci nu m-am ingrasat mai mult decat sunt :). Inca de la inceput iti spun ca nu vreau sa te conving sa te lasi de tigari desi motivele pentru care ai putea sa faci asta sunt nenumarate. Eu aici o sa iti scriu doar cateva din ele, cela care imi trec acum prin minte.


Acum un an jumatate m-am lasat de fumat. Am stat fara sa fumez un an de zile. Mult, zic eu. Din pacate pentru mine m-am reapucat din nou. Cum? Am cerut unui coleg de servici o tigara. Initial m-a refuzat stiind prea bine ca nu eram fumator de ceva vreme. Insiatand acesta mi-a dat (cu jumatate de mana). Am aprins-o si am zis ca e singura (ca aveam nervi... nu mergeau vanzarile). Din pacate pana seara mi-am cumparat pachetul de tigari.

Asa cum va scriam sunt din nou intr-o incercare de a nu mai fuma. Nu stiu cat va tine dar macar incerc. Stiu sigur ca daca s-ar inventa tigarile care nu fac rau as fuma toata viata...dar din pacate FAC FOARTE MULT RAU.

DE CE E BINE SA NU MAI FUMEZI:

In primul rand tigarile iti afecteaza sanatatea dand foarte multe boli printre care si cancerul. Tigarile sunt daunatoare inimii, plamanilor, cresc colesterolul si posibilitatea aparitiei unui infarct miocardic sau a unui acccident vascular.

Mirosul pe care de multe ori il degaja un fumator este destul de neplacut. Atat gura cat si hainele ii miros, deranjand pe cei din jur.

Sa presupunem ca fumezi un pachet de tigari pe zi. Intr-o luna vei cheltui aproximativ 400 lei iar intr-un an 4800 lei. Daca te gandesti putin cu banii astia poti merge in concediul de vara sau iti poti cumpara un televizor, un telefon, chiar si o masina mai veche. Ca idee sunt foarte multi bani... iar daca te gandesti ca banii astia ii cheltuiesti le o boala e posibil sa iti dai seama ca exista o problema.

Fumatorii sunt practic sclavii tigarilor (eu asa ma simteam). Atunci cand simteam ca raman fara tigari parca intram in sevraj... chiar daca nu aveam bani de tigari tor faceam rost. Uneori tigarile erau mai importante decat mancarea, lucru care recunosc ca ma cam speria. 

Atunci cand fumezi dai un exemplu negativ celor din jor. Cum sa ceri copiilor tai sa nu fumeze cand tu fumezi. Ce exemplu le dai?

Iti e frica sa nu te ingrasi cand te lasi de tigari? 

Asta depinde tot de tine. Cand simti nevoia sa fumezi fa o plimbare, fa un dus, bea o cana de apa sau mananca o bomboana. Dupa parerea mea mai bine mananci cateva bomboane sau gume pe zi decat sa fumezi. Tigarea dupa ce mananci este foarte buna. Ca sa treci peste spala-te pe dinti sau fa putina miscare... iti va fi ceva mai usor sa treci peste.

Nu gandi niciodata ca vei fuma doar o tigara si atat... e complet gresit. O data simtit gustul te vei reapuca de fumat.... eu asa am facut.

Metoda de renuntare la tigari pe care eu o prefer este cea brusca... gen de acum nu mai fumez. Mi se pare mai simpla. Daca spui ca nu mai fumezi de pe 1 ianuarie sau de saptamana viitoare cu siguranta vei gasi un motiv sa nu te lasi... urmeaza nunta lui X, mergem in concediu, seful ma streseaza la servici sau sunt in sesiune si am mult de invatat. Cea mai buna metoda e sa nu mai fumezi si sa ai pachetul de tigari inceput in buzunar.

O greseala pe care multi am observat ca o practica este aceea de a se izola de fumatori. Nu ies in club sau in terasa pentru ca se fumeaza si imi fac pofta de tigari. Ce ai sa faci? O sa fi mereu izolat? Nu merge asa! Iesi cu prietenii fumatori si fa abstractie de ei. Daca te ajuta spune-ti in mintea ta ca esti mai luternic decat ei... doar ei fumeaza si tu nu. Vei vedea ca in cateva saptamani iti va iesi din obisnuinta sa mai fumezi.

Nu da nici prea multa importanta tigarilor... cu cat mai multa indiferenta cu atat mai bine. 

Ca idee... eu mi-am instalat le telefon un widget care imi arata mereu le desktop cate tigari as fi fumat de cand m-am lasat si cati bani am economisit... nu iti spun cat dar crede-ma sunt zeci de metri de tigari si sute de lei. Programul se numeste "Get rich or die smoking
". Interesant, nu?

Era sa uit tigarea electronica. Legat de acestea nu stiu ce sa spun... eu am avut una relativ scumpa si nu a dat randament. Parca fumam fier. La cafea nu avea nici un farmec. Pe langa acestea nu aveam nici ok-ul cuiva avizat care sa imi spuna "da prietene, tigarea electronica te ucide mai greu decat tigarea normala!". Din aceste motive am bagat destul de repede tigarea electronica in sertar.

In final poate ma repet: daca inventeaza astia tigarea care nu face rau voi fuma si in somn :). Pana atunci pot spune ca e prea scurta viata ca sa ne permitem sa mai taiem si noi din ea cu o unealta care costa destul de mult!

2 comentarii:

  1. M-am lasat de tigari pentru ca ajunsesem la 2 pachete pe zi. Decizia a fost una radiaca, am spus ca de maine nu mai fumez pentru ca am sanse mari sa mor mai devreme. De aproximativ 3 ani o nu mai fumez. Ma simt foarte bine, recunosc as fuma o tigara si cu ochii insa ma abtin.

    Fratilor, lasati-va de fumat ca fac rau! Ne apucam cu totii la loc de fumat cand vor iesi pe piata tigarile care nu fac rau!

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu m-am lasat de fumat cu ajutorul unor gume de mestecat cumparate de la farmacie numite Nicorette. Am rontait la Nicorette aproximativ o luna dupa care le-am inlocuit cu guma Orbit... acum nu mai folosesc nimic si nici nu mai fumez... si sunt tare fericit. Recunosc ma mai deprim uneori (foarte rar ma mai apuca supararea ca nu fumez) dar imi trece repede.

    RăspundețiȘtergere